martes, 13 de octubre de 2009

SPAM

Quan parlem d’informàtica sempre ens agafa una esgarrifança quan sentim a parlar de virus i d’altres softwares malignes. Aquests programes malintencionats ens fan perdre sovint el món de vista quan ens posem a treballar amb l’ordinador. Un d’aquests fenòmens força molest és el conegut SPAM.

El terme SPAM dessigna els correus electrònics no desitjats que inunden les nostres bústies electròniques. Curiosament aquest mot prové d'una escena còmica de la companyia Monty Pyton on una cambrera ofereia als seus clients un menú on tots els plats incloïen la marca de magre de porc anomenada Hormel Spiced Ham ("pernil especiat Hormel") també coneguda com SPAM. Aquesta marca s’havia fet famosa a la Segona Guerra Mundial per ser l'aliment bàsic dels soldats britànics. Anys més tard, a algú se li va ocórrer aquest símil per l'insistent, pesat, incòmode i molest que és el correu electrònic no desitjat; tant com aquella cambrera oferint SPAM.

Però, quina finalitat té l’SPAM, perquè ens arriba a nosaltres, i sobretot com ens en podem desfer.

Doncs bé, l’SPAM és una campanya de màrqueting de moltes empreses que busquen ser vistos a la xarxa. Envien aquests correus massivament i si per alguna casualitat qui rep l’SPAM obre aquell correu, llavors l’índex de visites de les seves webs augmenta. Aquest mètode es conegut també com a publicitat intrusiva.

L’SPAM és enviat des d’un servidor remot mitjançant un programa que envia els correus aleatòriament a possibles adreces electròniques. El correu que rebem inicialment “l’anomenarem correu ganxo” pot interessar-nos pel seu contingut, per exemple la fotografia d’un nen moribund i l’escrit que enviem la informació a tots els nostres contactes i salvarem al nen ja que una determinada empresa pagarà x diners per cada mail enviat. D’aquesta manera es crea una cadena amb els nostres contactes, els contactes dels nostres contactes, ...

Però què succeeix realment? Quan reenviem aquest correu, el servidor des d’on va sortir “el correu ganxo” rep la confirmació que la nostra adreça electrònica existeix realment i a més a més li hem facilitat tota la nostra agenda d’adreces reals. Aleshores ja ens em ficat de peus a la galleda. Per a aquell servidor exisitim i sóm clients potencials i els nostres contactes també. Així doncs comencem a rebre milers de correus electrònics que no desitgem i que ens saturen el correu.

Com veiem, l’SPAM és molt difícil d’evitar ja que no depèn de nosaltres directament, però existeix tot un ventall de possibilitats per limitar la seva entrada al nostre PC. Una bona manera és tenir instal·lat un filtre antispam. Aquest software té un llistat amb els milions d’SPAM coneguts i abans no arribin a la nostra safata d’entrada els filtra, per això és important tenir-lo actualitzat. Una altra manera d’evitar-ho depén directament de la nostra conexió a internet, si aquesta no té una adreça IP fixa no ens poden introduir dins de cap llista d’spamers. Existeixen també firewalls (tallafocs) de hardware o software que bloquegen determinats programes que pretenen acccedir o conectar al nostre ordinador mitjançant internet.

Entre l’ampli ventall de recursos que podem trobar el millor és evitar l’inici de la cadena i no re-enviar aquesta mena de correus. A més a més, per protegir el correu electrònic de la nostra empresa cal mantenir-lo orientat a la feina i desvincular-lo del correu personal que ha de ser totalment independent. També s’ha de concienciar als nostres empleats d’aquesta necessitat per no abocar-nos a aquest joc malintencionat que no aporta res positiu.

0 comentarios:

 


EL BLOG D'EN JORDI SONET © 2008. Design by: Pocket